11. juni 2019

Back to Nature


Tilbage til naturen! Danske Rejsejournalisters medlemsmøde d. 2. maj om naturen som tidens mest trendy trækplaster faldt lige på rette tid. For verden er under konstant forandring og med tryk på de naturlige ressourcer, så rejsebureauer og turismesektoren er begyndt at tænke innovativt inden for aktiv turisme og det nære rejseophold i naturen”.
Naturen og dens muligheder er blevet et hit, kunne man forstå på vores indkaldte panel, og i lige så høj grad på de næsten 30 deltagere, som fyldte godt i rummet på Charlottenlund station. Her havde arbejdsfællesskabet Voxeværket stillet sine faciliteter til rådighed på øverste etage, og der var god stemning, interesse og spørgelyst. Man tør næsten bruge ordet ”tilløbsstykke”.
”Sommeren sidste år var et vendepunkt”. Denne udtalelse fra PR-manager for Visit Sweden i Danmark, Anna Kron Boysen, satte i sin enkelhed dagens emne i et vigtigt relief.
Nyde at gå glip af
Hun og fem andre gode folk fra turismesektoren sad i panelet og gav bud på, hvordan naturen tiltrækker og bruges af rejsende, og hvor interessant den er blevet som del af rejsemålet. Eller ligefrem er selve hovedsagen. De fortalte, hvordan de fornyr og forholder sig til ønskerne om mere ”back to the nature” - og det gør de i stigende grad.
Hver af de seks paneldeltagere lagde ud med et kort oplæg. Lars Thykier, direktør i Dansk Rejsebureauforening, pegede med en række nøgleord på, hvad den moderne turist ønsker sig: Autenticitet, individualitet, fornyelse, at kunne mærke verden (næsten) helt alene, det simple liv, økologi, genbrug, etisk adfærd, bæredygtighed, mindfulness og erstatte FOMO (fear of missing out) med JOMO (joy of missing out). Altså nyde at ”gå glip af”, for det handler om at være til stede i nuet og meget gerne i naturen. Vi er nødt til at forholde os til disse klare tendenser, for selv om de ikke efterspørges endnu af det store flertal, så kommer det. Vi er ved et vendepunkt, hvor miljøbevidsthed og klimadebat trænger igennem. Alle kommer til at tænke mere på miljøet, og det er vigtigt, at vi fokuserer på CSR (Corporate Social Responsibility) og bæredygtighed, sagde Thykier også. Altså integrere miljømæssige og sociale hensyn i sine aktiviteter.
Skru ned for stressen
Heidi Maak, direktør for Vitus Rejser og i bestyrelsen for Danmarks Rejsebureau Forening, var enig i ovennævnte, men erkendte også, at en stor del af bureauets gæster, heraf mange +60 år, vælger det sædvanlige. Det er nemt at rejse på den klassiske charterrejse. Men flere efterspørger dog motion på rejsemålet, nærhed til naturen, sund mad og yoga. Uanset hvilken type rejsende, så er de fleste mere bevidste om, hvad de ønsker sig, og mange vælger mere autentiske rejsemål, så dem skal vi tilbyde. En del fravælger nu rejser med fly. Alle rejsebureauer må i dag tænke miljø ind, når de finder nye destinationer, og for mange er det også mødet med andre mennesker, der tæller meget mere end seværdigheder på stedet, sagde hun.
Anna Boysen fortalte om et kunderejsestudie, som Visit Sweden har foretaget, og der er ikke tvivl om, at den store, svenske natur tiltrækker et stigende antal gæster. De lyse nætter, naturparker, de simple oplevelser, f.eks. at nyde solnedgangen. Mange vil gerne noget aktivt, men der er forskelle, f.eks. på, om man vandrer eller bare går tur. Aktiviteter i en light udgave er fint. Komfort vil man gerne - hellere hotel end shelter, telt eller camping. Men på den anden side siger en trendrapport også, at man søger naturen, fordi den afstresser, man oplever personlig udvikling snarere end hvile, man vil have ægte oplevelser i natur og den lokale kultur.
Hun fortalte om ”72h cabin”, hvor fem travle testpersoner boede i en glashytte et øde sted i 72 timer. Målinger påviste tydeligt, at stressniveauet gik ned, det samme gjaldt blodtryk og angst, velvære og kreativitet gik op. Det har betydet en stigende interesse, og i det hele taget er der godt gang i hytter, sund livsstil, bæredygtighed, naturturisme. En del gæster vil gerne betale for den manglende komfort, kan man næsten sige. Flere hytter er kommet til, og der kommer flere.
Camønoen
Ole Eskling CAMP MØN er en proaktiv mand med mange ideer, hørte man straks. Som han sagde, så ”lægger jeg varer på hylden, som folk ikke ved, de ønsker. Og vi går tilbage for at komme frem”. Han har sat gang i en masse ting, der involverer den enkelte. F.eks. har gæsterne samlet skrald på stranden, og i 2014 fandt han på ”Da Møn gik i sort”, hvor han gjorde mørket til en ven, for ”man kan gøre det samme om natten som om dagen”, erklærede han. Han har udsolgt på campingpladsen et år frem, og den tiltrækker bl.a. en masse hollændere, tyskere, belgiere og italienere. 10.000 vandrere kommer der om året, for man kan også gå ”Camønoen”, den lokale udgave af den verdensberømte Camino. Som Ole Eskling sagde, så ”sælger vi både sult og kulde, champagne og hotel”, men vi har ikke altid speederen i bund. Det lød dog nærmest sådan. Camp Møn lever op til FN’s verdensmål.
Spies betaler klimakompensation
Også Lisbeth Nedergaard, ny pressechef hos Spies og Thomas Cook Airlines havde eksempler på, hvad gæsterne efterspørger i en tid med større fokus på miljø og bæredygtighed. De har 275.000 chartergæster om året, og selv om mange stadig rejser traditionelt, så er der mange nye ønsker til ferierejsen, ikke mindst flere aktiviteter, og også fokus på høj (og bæredygtig) madkvalitet. I dag er Spies den største danske arrangør af yoga-rejser med 26 forskellige yogarejser og 1.500 gæster om året, ikke overraskende flest kvinder. Spies har også 1.000 -1500 cykelrejser om året, bl.a. til Mallorca og Gran Canaria. Her kan den cykelglade turist bl.a. cykle med Jens Veggerby som leder. Godt 800 tager på tennistur og 500 på ski i Canada.  Vi allierer os med eksperter, sagde hun, og så står vi for alt det rejsetekniske. Og så er Spies lige begyndt at betale fuld klimakompensation for de flyrejser, bureauets gæster foretager.
Natur og kultur
Danmarks største kæde af vandrerhjem, de 63 medlemmer af Danhostel Danmark, har netop introduceret handlingsplan, så FN’s 17 verdensmål kan integreres i den daglige drift. Alle arbejder aktivt med bæredygtige rammer og lokale oplevelser. Danhostels adm. Direktør,Ole Andersen, sagde , at kæden i dag mere er overnatningssteder – men at dens rødder er vandrerhjem, oprindeligt placeret med 25-30 kilometer interval, så man kunne nå det næste på en dagsrejse.
Vores vandrerhjem ligger i byer, men også i naturskønne områder. En af de største attraktioner er vandringer på Hærvejen, men vi har også mange cyklister. Ved at cykle flittigt i de bakkerige områder omkring Vejle, kan cyklister hurtigt få lige så mange højdemeter som ved at køre over en fransk alpetop, sagde han. Det sociale samvær på Danhostels betyder også meget. Der er tre måder eller motiver for at rejse ’hos os’: Natur, kultur og det at deltage i en (lokal) begivenhed. Desuden bruges vi også af mange håndværkere på arbejde i nærheden.
Boost lokalattraktioner
I Danmark er udfordringen den korte sæson, men vi arbejder ihærdigt med sæsonforlængelse, sagde Ole Andersen, der også har en fortid som blandt andet salgs- og marketingchef hos Wonderful Copenhagen. Vi bruger naturen, gastronomi, at vandring/cykling/bevægelse som de gode grunde. Det gælder om at markedsføre det specielle og lokale, som f.eks. østerssamling på Rømø eller eksempelvis mimosevandring i Frankrig, som Heidi Maak nævnte, at Vitus Rejser selv havde fundet på. Men hvordan bliver Danmark bedre til at markedsføre sin turisme, spurgte en af deltagerne, og Ole A. svarede, at det gælder om at udvikle attraktioner (udover naturen, som er en i sig selv). Men man er nødvendigvis dygtige nok til at udvikle attraktionen alene, så det er vigtigt, at man har de rigtige folk, og at man kan samarbejde lokalt.
Lokalt samarbejde
Det var Ole Eskling, lejrchef for Camp Møns Klint, enig i. Han nævnte som eksempel samarbejdet med at oprette vandreruten omkring Møn, Camønoen. Den har gjort Møn kendt igen, den tiltrækker over 10.000 årlige besøgende fra navnlig nordeuropæiske lande. Men, omvendt, sagde Ole Elskling, ”er en attraktion ikke god nok, er den der ikke om fem år”. Mennesker er de vigtigste – dygtige, positive, autentiske. Lokalguiden er en stor del af vores værtskab. Mødet med andre mennesker er det, vi altid vil huske bedst, og de helt særlige nede-på-jorden-oplevelser. De ting kommer nedefra, hvis alle de lokale er med på den. Samle de små aktører. Er man ikke dygtig nok, så kommer der en naturlig udskilning. På Camp Møn komme der 60% udlændinge, men Eskling regner med, at den danske andel vokser.
Der var en livlig debat med mange spørgsmål og synspunkter om f.eks. klimakompensation, som flere nok efterhånden vil være med på. Og som Eskling sagde det, så var det tidligere vigtigt, at vi havde wifi. Men nu slukker vi snarere for det.   
 


Til nyhedsoversigt
  • Se alle